måndag 10 september 2007

Jakten på den perfekta bilden

Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan om vad som är ”bäst” LCD eller Plasma? Nu skall jag en gång för alla ge er svaret på denna stora fråga.Bild är någonting som engagerar enormt. I tidningar kan vi läsa om vilken produkt som är bäst, i olika forum så kan vi fördjupa oss i mängder med information om vad som är bra eller dåligt, ja vi kan till och med rösta så att vi får fram den ”bästa” produkten. Det verkar i alla sammanhang finnas en vilja att någon skall säga till mig vad som är ”Bäst”. Jag har jobbat med bild och platt tv så länge fenomenet platt tv har existerat, så jag borde ju rimligtvis ha en god kunskap om bild och jag borde kunna ge alla som frågar ett svar. Men ju mer kunskap jag har fått desto mer komplext har det här med bild blivit. Själv har jag hamnat i den ohållbara situationen med inköp av platt tv att jag aldrig kan köpa någon. Jag vet ju hela tiden vad som kommer, jag menar till våren så kommer ju den där nya teven, den är ju mycket bättre än den som finns nu och jag har ju hört att det diskuteras att vi skall släppa en x-tv nästa höst så kanske skall man vänta till dess? Det har blivigt absurt, jag lever livet helt utanför den världen jag jobbar i, det är lite som ”skomakarens barn” som har dem sämsta skorna. Jag har inte en Full HD skärm, jag har inte ens en ”HD Ready” skärm. Jag träffade en återförsäljare på en mässa i helgen och vi diskuterade livets stora fråga. Han sa en klok sak. I våras så lanserade en stor duktig japansk plasmatillverkare en ny modell och återförsäljaren rekommenderade den till kunden för den var ju nyare (och bättre) än vår modell, som då hade funnits på marknaden i nästan ett år. Den måste ju då givetvis vara mycket bättre, ha skarpare bild, klarare färger och djupare svärta. Till återförsäljarens stora förvåning så tyckte kunden att vår ”gamla” tv var behagligare att titta på. Och det är just detta som är svaret på livets stora fråga, vad är bäst? Det som är bäst är det du som avgör, ”bäst för dig”, svårare än så är det inte. Sen kan jag säga vad jag tycker, tidningarna kan ge sina rekommendationer och man kan till dö dagar diskutera vad som är ”bäst” på forum, men det är bara du som kan säga vad som är bäst för just dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag antar att den "duktiga japanska tillverkaren" som nämns i texten är Pioneer.
När det gäller deras nya G8-panel så handlar det inte om smak och tycke. Den är i en klass för sig med exeptionellt bra bild. Visst, tycker man att svart inte ska vara svart utan olika nyanser av grått, så handlar det om smak ... eller synfel.
Att du inte är objektiv i din bedömning är ju uppenbart då du är anställd av LG. Men det är ju fånigt att ens låtsas vara det ...