torsdag 13 september 2007

Så ser det ut bakom skalet !


När jag var grabb så hade jag en omättlig önskan om att få reda på hur olika saker fungerar. Morsan var helt förtvivlad, med skåpen fulla av nerskruvade brödrostar och söndersågade kaffebryggare var jag en mardröm som gick loss på allt tekniskt. Tyvärr var det svårare (och inte lika roligt) att montera ihop prylarna igen, så morsan slutade dricka kaffe. Jag har fortfarande en enorm hunger för att veta hur teknik funkar, men nu är elektroniken dyrare och betydligt mer komplicerad. Ta en LCD eller Plasma tv tillexempel. Vi är fler och fler som har sådana apparater, men hur ser det ut inne i dem? Hur funkar det egentligen med pixlar? Flyter dom ut om jag öppnar panelen? Tja jag tänkte ta reda på det. I morgon kommer jag att starta en serie om hur LCD och Plasma tv funkar och då menar jag verkligen funkar. Jag och en kollega tog fram verktygslådan och började helt enkelt skruva ner respektive tv tills det inte blev någonting kvar. Arbetet dokumenterades och jag skall ge er en beskrivning av respektive lager vi skalade bort. Varning! Försök er inte på detta hemma. Arbetet utfördes under oordnade former och av två personer som inte var rädda att riskera livet. På bilden så solar kollegan Jens sig i skenet av den blottade backligten på en LCD tv.

Inga kommentarer: