torsdag 8 november 2007

En mysig hemmakväll

Vi bjöd ”hem” lite kompisar till en mysig hemmakväll där vi diskuterade framtidens vinnare i vardagsrummet, kompisarna hette Warner, SF och Greenwich Consulting samt ett tjugotal journalister. För två år sedan så sålde man ”Platt-tv” bara genom att skriva att den var platt. Sen blev vi medvetna om att det fanns olika kvaliteter på platt tv:n. Så ifjol var den stora grejen att hålla koll på vilka som var bra. I år så är kvaliteten jämnare så då har vi upptäckt att vissa tv är snyggare än andra! Men vad händer nästa år när alla tv är platta, bra och snygga? Tv:n är bara en del i en underhållningskedja som är beroende av innehåll och innehållet måste givetvis distribueras till tv:n på något sätt. Så vi får en kedja som består av en rad aktörer som alla vill samma sak, underhålla oss. Det är ingen enkel kedja och ingen självklarhet att denna kedja ger oss vad vi vill ha. Du kan ha världens bästa tv, men om kvaliteten på sändningen är dålig så blir tv:n inte bättre. Man har inte alltid möjlighet att påverka! Detta gäller både dig som användare men även oss som leverantörer.
Ritar man upp kedjans olika delar och aktörer så börjar man förstå komplexiteten. Problemet blir inte enklare då det saknas samarbeten och gemensamma standarder. Ett uppenbart problem för oss som tillverkar hårdvaran är kabel tv. Andelen hushåll med kabel tv uppgår till 1,4 miljoner, eller ca 35% av alla hushåll. Alla leverantörerna har lite olika kodning vilket gör det omöjligt för oss som hårdvaruleverantör att sälja en tv som funkar oavsett vilken leverantör du har där du bor. Nej, vi får antingen vänja oss vid att ha varierande bildkvalitet (gud förbjude) eller en massa extra boxar. Eller så får vi helt enkelt börja samarbeta. Det kanske är IP-TV vi skall ha inbyggt i tv apparaterna i framtiden? I Sverige har vi världens bästa och mest utbyggda bredband, med en gemensam standard. Du väljer själv vilken operatör du vill ha beroende på pris och innehåll. Vi är så vana vid att tv:n skall ha en viss typ av mottagare. Jag tror att tv via bredband är en form av distribution som kommer att ta marknadsandelar. Jag är övertygad om att vi som användare vill ha ett innehåll som håller hög kvalitet och är enkel att använda. Se hur det har gått med distribution av andra media. Musikbranschen har gått igenom en enorm förändring. Vi ändrade drastiskt vårt sätta att konsumera musik när andra valmöjligheter öppnades till den traditionella ”köpa cd i butik". Marknaden har ovillkorligt valt den underhållningskedja som har kunnat erbjuda hög kvalitet, enkelhet och tillgänglighet (läs MPEG3 nedladdning via nätet). Nästa media som kommer att gå igenom en liknande förändring är filmkonsumtionen, och sen är steget inte långt borta för tv.

Inga kommentarer: