tisdag 6 november 2007

Ett jädrans brus


Vilken jädrans vecka, roadshow i Luleå förra tisdagen och intern säljutbildning på torsdagen. Ibland behöver man putta in lite ny mjukvara även i våra säljare! Denna veckan drog i gång med utbildning av OnOffs säljare, så mycket utbildning och resande just nu. Utbildningen vi ger våra egna säljare och återförsäljarnas säljare mynnar så småningom ut i kommunikation till er som skall köpa tv och jag kan inte nog säga hur viktigt det är. Man får kanske inte alltid 100% rätt svar från alla säljare, men min färska känsla nu efter att ha träffat OnOffs säljare ett par dagar är att det finns en enorm vilja att lära och det tror jag gäller alla kedjor. Jag har gjort många säljutbildningar i mina dagar och dom flesta säljarna jag har mött är genuint intresserade av att lära sig mer om tekniken. Man vill verkligen hjälpa er som skall köpa. Tyvärr dras alla säljare över en kam och man säger att ”man får ingen hjälp”, ”dom vet ingenting”.

När det gäller kunskap så ligger mycket av ansvaret på oss som tillverkare. Om vi inte berättar för säljarna hur det funkar, hur skall dom då kunna berätta för dig som kund? Så skjut inte budbäraren, vi tillverkare måste också ta åt oss av ”kunskapskritik” och skärpa till oss. Framför allt så tror jag att vi måste rensa upp i träsket av ”störst”, ”bäst” och ”vackrast” kommunikationen och börja kommunicera information som är jämförbar och riktig. Jag tänker framför allt på den innehållslösa kommunikationen vi ser i alla annonser och specifikationer i form av att en tv har tre trillioner färgers återgivning och 15 000 i kontrast. Inget är egentligen fel i detta utan problemet ligger i att det är ingen av tillverkarna som mäter på samma sätt. Så alla vi tillverkare försöker att överösta varandra med högsta värdet, men då ingen mäter på samma sätt så blir det just bara siffror. Nej upp till kamp för rakare och tydligare kommunikation i alla led!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men hur ska man avgöra vad som är en bra TV? Det kanske vore ngt för dig att skriva om. Vilka parametrar ska man titta på när man ska köpa ny TV?