tisdag 23 oktober 2007

Testet som blev en fight

Prylportalens test är nu avklarat och segrare är utsedd, men jag vet i fasiken om inte diskussionerna runt själva testet har varit roligare att följa än själva testet. Egentligen så har det skett två fighter, ”Bästa bild” i MediaMarkts upplysta lokaler. Här fick ”folket” säga sitt! Den andra vokabulära och stundtals aggressiva fighten påminde ibland mer om två huligan gäng som blint står upp bakom sitt lag, här i form av plasma vs LCD.

Det är fantastiskt att se hur mycket känslor ett så oskyldigt test som det prylportalen genomförde kan resultera i. Å ena sidan ”experterna” som blint hävdar plasmans och Pioneers envälde som bästa bildförmedlare. Enligt dem så är detta ett oseriöst skittest som inte är värt vatten då det: 1) genomfördes i en ljus lokal och i en ”inte tillräckligt fin butik”, 2) Pioneer var inte med, 3) TV apparaterna var inte kalibrerade enligt någon standard. På den andra sidan så hörs en positiv röst som tycker att det var ett bra och intressant test för ”vanliga” människor. Nu tror ni att jag fullkomligt skall idiotförklara ”experterna” men där tog ni fel. Istället så skulle jag vilja säga att jag förstår er allihop. Det är komplext med bild, men jag tycker att ni som kallar det för ett skittest och att det är oseriöst borde respektera andra människors åsikt lite mer. Ni ger sken av att veta bäst och har troligtvis mer erfarenhet (och intresse) av bild jämfört med gemene man, men det blir liksom lite ”huligan” över er när ni försöker packa på andra er åsikt. Vill ni övertyga folk om att er åsikt är bättre så funkar inte bulldozertaktiken. Glöm inte att testets förutsättningar var solklara från början: MediaMarkt, en upplyst butik, full HD material från en blålaser. Som tillverkare måste jag ta hänsyn till vad jag skall ställa ut för att det skall locka flest röster och som betraktare så är det detta som gäller och det är denna miljö som möter 95% av dem som är ute för att köpa tv. Då blir det LCD med drag i bilden samt kalibrerad rätt hårt i färg och skärpa för att man skall locka folks ögon till produkten. Du har ca 30 sekunder på dig (max) för att ge ett ”intryck” och ja Philips gjorde detta bäst. Hade förutsättningarna varit andra så hade jag troligtvis skickat en annan produkt och ställt in den annorlunda. Ni har alla rätt på ert sätt, och jag håller med er. Det är trist att konsumenten inte kan köpa sin tv under mer ”vardagsrums” lika förhållande, där jag håller med om att plasman gör ett bättre jobb än vad marknaden i övrigt ger sken av.

Inga kommentarer: